Ir šaltis nebaisus: 6 patarimai, kaip pasiruošti rudens sezonui

Ir šaltis nebaisus: 6 patarimai, kaip pasiruošti rudens sezonui

Atvėsęs oras ir įvairiaspalviai lapai Å¡iais metais kaip niekad anksti primena apie vasaros atostogų, Å¡ilumos ir maudynių pabaigą, O su ja – rudens pradžią. Tamsėjantys rugsėjo vakarai, apsiniaukęs dangus ir nejučiomis atsiradusi sloga verčia rimtai susimąstyti, ar esame tinkamai pasiruošę permainingam rudens sezonui.

Tačiau svarbu neužmiršti, kad ruduo iš tiesų nėra toks jau blogas metų laikas. Priešingai, jis leidžia grožėtis spalvingu kraštovaizdžiu, mėgautis jaukiais vakarais su knyga ir puodeliu arbatos, ragauti darže užaugintų gėrybių. Svarbiausia suprasti, kas vyksta mums ir mūsų organizmui rudenį: kodėl susergame, kodėl pasikeičia mūsų emocinė būsena ir kaip apsisaugoti nuo šių dalykų, kad galėtume mėgautis auksinių lapų sezono siūlomais malonumais be liūdesio, kosulio ir pakilusios temperatūros.

Å iame straipsnyje pateiksime kelis patarimus, kaip tinkamai emociÅ¡kai bei fiziÅ¡kai pasiruoÅ¡ti trumpėjančioms dienoms, besikeičiantiems orams, o svarbiausia – kaip pamilti rudenį.

Rūpintis imunitetu visais metų laikais

Pirmiausia turėtume suvokti, kad nusilpęs imunitetas yra viena iÅ¡ pagrindinių priežasčių, dėl kurių žmonės suserga virusinėmis, infekcinėmis ir perÅ¡alimo ligomis. Stiprinti imunitetą privalu ne tik rudenį, tačiau Å¡iuo metų laiku vitaminų ir kitų reikalingų medžiagų trÅ«kumas ypač pastebimas. Tam įtakos gali turėti staiga pasikeitęs gyvenimo rimtas.  

Daugelio žmonių dienotvarkė vasarą Å¡iek tiek atlaisvėja – leidžiame sau neskubėti, patinginiauti, einame miegoti vėliau, dažnai pavakarojame su draugais. RiebÅ«s ant grotelių kepti kepsniai, nereguliari mityba, alkoholiniai gėrimai ir ilgi vakarai lemia organizmo disbalansą, kurį Å¡iek tiek kompensuojame iÅ¡ saulės gaunamu vitaminu D bei su Å¡viežiais vaisiais ir daržovėmis įsisavinamomis medžiagomis. Saulutei maloniai kaitinant net nesusimąstome, kad Å¡is laikas gali turėti įtakos artėjančiam Å¡altajam metų sezonui. O rudeniui pasibeldus į duris, staiga susigriebiame: paskubomis grįžtame į darbus, neiÅ¡simiegame, patiriame daug streso bandydami kompensuoti vasaros atokvėpį. Å tai todėl organizmas susilpnėja ir tampa daugelio bakterijų ir virusų taikiniu. Taigi, norint sutikti didžiuosius Å¡alčius sveiki ir žvalÅ«s, turime visais metais rÅ«pintis savo organizmu ir stiprinti imunitetą sveiku gyvenimo bÅ«du, naudingomis medžiagomis ir geromis emocijomis.

UŽTIKRINTI, KAD NIEKADA NETRŪKTŲ ŠILUMOS

Kita priežastis, dėl kurios susergame, yra nepastovi temperatūra, staiga atšalęs oras ir šilumos trūkumas. Derėtų neužmiršti, kad rudens orų prognozės dažnai mus apgauna, atnešdamos šaltą vėją ir lietų, nors ryte dar švietė saulė. Todėl reikia tinkamai apsirengti. Apskritai, šaltis yra didelis mūsų priešas, ypač, kai oras nejučiomis atšąla ir nesame jam pasiruošę. Svarbu atkreipti dėmesį į savo rudens spintos turinį ir įsitikinti, kad jame būtų užtektinai šilumą sulaikančių viršutinių ir apatinių drabužių, pagamintų iš natūralių pluoštų. Siūlome rudenį dėvėti kelis rūbų sluoksnius, kuriuos bus galima nusiimti orui staiga atšilus. Tokiu būdu ne tik palaikysite pastovią kūno temperatūrą, bet ir neperkaisite.
Taip pat bÅ«tina užtikrinti, kad mÅ«sų rankos ir kojos visada gautų pakankamai Å¡ilumos. Žmogaus galÅ«nės yra toliausiai nuo Å¡irdies, jos lėčiausiai aprÅ«pinamos krauju ir ima Å¡alti pirmos, todėl reikia apsaugoti jas nuo Å¡alčio ir drėgmės. RudeniÅ¡kas oras Lietuvoje negaili lietaus, o rinkdamasis tinkamą avalynę žmogus dažnai neapgalvoja visų oro sąlygų. Taigi, vienas iÅ¡ efektyvių bÅ«dų užtikrinti kojų Å¡ilumą ir sausumą – įsigyti batų džiovintuvą, paÅ¡alinantį drėgmę iÅ¡ avalynės ir naikinantį mikroorganizmus. Å is prietaisas net ir pačią lietingiausią rudens dieną leis pasitikti su Å¡ilta ir sausa avalyne. Tinkamai džiovinami batai sumažins riziką perÅ¡alti ir susirgti.

DAUGIAU BŪTI GRYNAME ORE

Nuolatinis aktyvus judėjimas yra labai svarbus gerai žmogaus fizinei ir emocinei būsenai. Ypač naudinga būti gryname ore, todėl daugelis gydytojų ir kitų specialistų rekomenduoja kaip įmanoma dažniau išeiti pasivaikščioti arba sportuoti lauke. Žinoma, prieš tai reikia tinkamai pasiruošti ir neperlenkti lazdos, kad nepadarytumėte sau daugiau žalos nei naudos. Tačiau fizinis aktyvumas stiprina kūną, stimuliuoja imuninės sistemos darbą, gerina kraujotaką. Aktyvus laisvalaikis lauke taip pat gerina nuotaiką ir suteikia teigiamas emocijas, kurios yra ypač reikalingos tamsiaisiais metų laikais.

SVEIKAI MAITINTIS

PrižiÅ«rėti savo valgymo ypatumus svarbu ne tik rudenį. MÅ«sų mitybos racioną turėtų sudaryti kuo įvairesni maisto produktai. Reguliarus suvartojamos mėsos, žuvies, daržovių, vaisių, pieno produktų ir grÅ«dinių kultÅ«rų kiekis padeda užtikrinti, kad gausime užtektinai naudingų maisto medžiagų ir turėsime energijos. Kitas svarbus mitybos patarimas, padėsiantis sustiprinti organizmą – rinktis sveikus patiekalus ir kuo rečiau vartoti greitai paruoÅ¡iamą maistą. Suprantama, kad Å¡iandieniniame pasaulyje laikas yra labai brangus; dėl Å¡ios priežasties dažniau renkamės užpilamas sriubas, per minutę pagaminamus mėsainius ir Å¡aldytas picas. Tačiau toks maistas nėra sveikas ir beveik neturi maistinės vertės, todėl rekomenduojame atrasti laiko kuo dažniau gaminti namuose. Juk tam ir yra skirti ilgi, Å¡altuko spaudžiami spalio vakarai. Pažvelkite į tai kaip į investiciją – valgydami skanų ir sveiką maistą jÅ«s investuojate į savo sveikatą.

KOKYBIŠKAI ILSĖTIS

Dar vienas dalykas, kurį pamirÅ¡tame vos įžengę į rugsėjį, yra poilsis. Kažkur skubame, lekiame, bandome nudirbti visus savo, o kartais ir kitų žmonių darbus. Dėl streso ir nuovargio dažnai neiÅ¡simiegame, o iÅ¡sekęs organizmas pradeda mus stabdyti, siųsti signalus, kurių dažniausiai nepaklausome iki kol rimtai nesusergame. Rudenį dažnai bÅ«name sudirgę, apsimiegoję, nusilpę, mÅ«sų kÅ«nui ypač sunku prisitaikyti prie saulės trÅ«kumo. Dėl Å¡ių priežasčių svarbu rasti laiko kokybiÅ¡kam poilsiui ir reguliariam miegui. Jeigu jums sunku užmigti, prabundate naktį arba neiÅ¡simiegate, neskubėkite gerti migdomųjų vaistų. Pirmiausia geriau iÅ¡bandykite kitus bÅ«dus – užsiplikykite raminančios vaistažolių arbatos, prieÅ¡ miegą nenarÅ¡ykite internete, vakare neprisivalgykite riebaus ir sunkaus maisto. IeÅ¡kokite nemigos ir nuovargio priežasties, bandykite keisti įpročius ir pamatysite – galiausiai atrasite tinkamą bÅ«dą kokybiÅ¡kai ilsėtis.

NEUŽMIRŠTI EMOCINĖS SVARBOS

Su kiekvienu prieš tai išvardytu sveikatos aspektu glaudžiai susijusi ir emocinė mūsų sveikata, kuri ypač nukenčia, kai nustojame save mylėti ir rūpintis savo organizmu. Aliname save, neįsiklausome į kūno poreikius, nuvertiname, pykstame, vartojame nenaudingus, o kartais net kenksmingus produktus. Žala sau ilgainiui atsiliepia ligomis ir kitais rūpesčiais. Bet kaip galima vėl save pamilti?

Vienas svarbiausių emocinės sveikatos gerinimo bÅ«dų yra pirmiausia užmegzti dialogą su savimi ir suvokti, kad sau esame svarbesni už mÅ«sų darbus ir turimus daiktus. Kas vakarą kiekvienam žmogui rekomenduojama skirti bent po vieną valandą laisvalaikio veiklai, kuri juos atpalaiduoja, padeda nusiraminti ir investuoti į save. Vienam ta veikla gali bÅ«ti mezgimas, kitam – knygos skaitymas, trečiam – poilsis karÅ¡toje vonioje. Jeigu dar neradote savo bÅ«do atsipalaiduoti, galite iÅ¡bandyti aromaterapiją, meditaciją žvakių Å¡viesoje, minčių užraÅ¡ymą dienoraÅ¡tyje arba muzikos terapiją. Svarbiausia, kad laiko praleidimas jums patiktų, bÅ«tų kokybiÅ¡kas ir naudingas jÅ«sų emocinei bÅ«senai.

Pamilę save, savo kūną, stiprybes ir trūkumus, pradėsite savimi rūpintis, stiprinti organizmą ir mažiau sirgsite šaltuoju metų laiku. O tuomet gebėsite pažvelgti į rudenį kitomis spalvomis, džiaugtis gamtos suteikta galimybe pasiruošti žiemai ir vertinti rudens teikiamas gėrybes.